Mijn auto, mijn vrijheid

Op 25 november 2011

Beste verkozenen,

Ooit was mijn auto mijn vrijheid. Dat is lang geleden, toen we nog met 9 miljoen in dit land leefden, er geen grenzen aan de groei waren en het toekomstbeeld positief was.
Eigen verantwoordelijkheid was blijkbaar onbelangrijk: u weet wel, "vrijheid=blijheid". De teugels werden losgelaten maar toen bleek dat de toenemende onverantwoordelijkheid tot storend gedrag leidde, werden er maatregelen genomen, ook in het verkeersreglement. Men zou die onverantwoordelijke autobezitters tot betere gedachten brengen en prompt werd er gekozen voor verkeersdrempels en een permanente zone-30 aan de scholen. Die verkeersdrempels bleken echter in het verleden niet genormeerd te zijn en zelfs de beste vering van een gewone personenwagen gaat dan bij gematigde snelheid tot haar uiterste. Kortom, wat een goed bedoelde verkeersglooiing zou moeten zijn is op vele plaatsen een struikelbalk. Geen wonder dat het aantal terreinwagens toeneemt: tegelijk stoer prestige en gepantserd egoïsme maar wel makkelijk over zo'n verdwaalde bultrug.

Ook de permanente zone-30 aan de schoolgebouwen is er gekomen omdat de verantwoordelijkheid zoek leek: eerst waren er de ouders die de kinderen absoluut tot aan de schoolpoort brachten, dan verdween de leerkracht die even het verkeer regelde (gezag impliceert niet alleen toezicht maar ook ontzag) en uiteindelijk verscheen het permanente zone-30-bord. Dag en nacht geldt deze verkeersregel en zo'n permanente zone-30 een gedroomd flitshoekje. Na een kwaje werkdag werd je dus niet alleen geflitst bij het binnenrijden van de bebouwde kom, kwam er nog eens flitsje bij aan de schoolpoort en kon je op de geprivatiseerde openbare weg ook nog voor een parkeerboete zorgen. Vrolijker word een mens daar niet van. En dan heb ik het nog niet eens over de schade aan de economie en het leefmilieu door permanent vertraagde verkeersstromen. We dromen met zijn allen van vlot verkeer en stilstand is achteruitgang. Mag ik dus even pleiten voor de genormeerde verkeersglooiingen en de intelligente zone-30-borden die door een leerkracht worden geactiveerd? En mag ik aan dit verlanglijstje ook nog correcte wegmarkeringen vragen?

We betalen in dit vrolijke landje heel wat belastingen, evenveel of zelfs meer dan in Zweden of in Zwitserland, maar waarom ziet Brussel er dan niet uit zoals Stockholm of Bern?
Aan negatieve vergelijkingen heeft niemand behoefte, dus laat ons met zijn allen kijken naar wat beter is. Doet u er wat aan, beste verkozenen? Bedankt alvast.

Patrick Verleden,

Lid N-VA Elsene

De auteur schreef deze bijdrage in eigen naam