Op 22 december 2016, over deze onderwerpen: Brussels Hoofdstedelijk Parlement

"De Brusselse regering speelt gewoon haar deuntje voort terwijl het schip volop water maakt en aan het zinken is. Een derde van haar maatregelen zal werken, een derde zal niet werken en een derde zal tegenwerken. De stads- en jobsvlucht zal dus gewoon doorgaan", aldus Johan Van den Driessche, fractievoorzitter N-VA in het Brussels Hoofdstedelijk Parlement.

Dit stadsgewest staat voor uitermate belangrijke uitdagingen. De bevolkingsboom, de werkloosheid, de vergrijzing en de budgettaire beperkingen zijn er een aantal van. Daarbij komen nu recent ook de veiligheidsproblematiek, de gewelddadige radicalisering, de Brexit, de internationale handel die onder druk staat enzovoort. Het gebrek aan goede mobiliteit heeft dit jaar een alarmpeil bereikt en Brussel verliest bovendien volop bedrijven en tewerkstelling.

“Toch straalt deze begroting niet de minste 'sense of urgency' uit. Het is een begroting met een reeks maatregelen waarvan pakweg een derde werkt, een derde niet werkt en een derde zelfs tegenwerkt. Op die manier zal zij niet realiseren waaraan dit stadsgewest grote nood heeft, namelijk meer jobs” , aldus Johan Van den Driessche.

Maatregelen waar de regering schromelijk faalt situeren zich op het vlak van veiligheid, netheid, mobiliteit, openbaar ambt, economie, fiscaliteit, toerisme en financieel toezicht waardoor de stadsvlucht en het verlies aan jobs gewoon zal blijven verder lopen.

Deze regering speelt gewoon haar deuntje voort terwijl het schip voluit water maakt en aan het zinken is. Op een momentum dat zo belangrijk is voor dit stadsgewest laat deze regering na te doen wat nodig is om meer jobs te kunnen creëren. “Voldoende jobs zijn nochtans essentieel voor elke inwoner van dit gewest om van dit gewest een plaats te maken waar het goed leven, werken, ondernemen en verblijven is”, besluit Johan Van den Driessche.