Debaets verbiedt verdoofd thuis slachten in Brussel

Op 19 december 2017, over deze onderwerpen: Brussels Hoofdstedelijk Parlement

“Met het ‘totaalverbod op thuisslachten’ geeft Staatssecretaris voor Dierenwelzijn Bianca Debaets (CD&V) verkeerdelijk de indruk dat de geesten in de Brusselse regering rijpen ten aanzien van een totaalverbod op ritueel onverdoofd slachten”, aldus Liesbet Dhaene, Brussels parlementslid voor N-VA, “Niets is minder waar! Enkel het ‘verdoofd’ thuis slachten wordt verboden. Het ‘onverdoofd’ thuisslachten is immers al langer verboden.”

Het is duidelijk dat de regeringspartijen PS en CDH niet willen weten van een Brussels totaalverbod op onverdoofd slachten. Debaets daarentegen heeft zich duidelijk vóór een totaalverbod uitgesproken. Dergelijk verbod werd wel al gestemd in Vlaanderen en Wallonië.

N-VA steunt natuurlijk elk verbod op thuisslachtingen in Brussel, verdoofd of niet. Maar de echte problematiek in Brussel is het onverdoofd slachten. “Een verbod op verdoofd thuis slachten voorstellen als een maatregel om rituele onverdoofde slachtingen te beperken, is zand in de ogen van de Brusselaars strooien. Hiermee wil men de onwil van de Brusselse regering om te werken aan een totaalverbod onverdoofd slachten verdoezelen voor de Brusselaars,” aldus Dhaene, “Ik begrijp dat Debaets in een moeilijke positie zit, maar ze zou beter haar regeringspartners overtuigen om in te stemmen met een totaalverbod op onverdoofd slachten.”