Mobiliteit in Brussel: N-VA denkt creatief mee mét expertise

N-VA en het "Gewestelijk Expres Net": goed voor de treinreiziger én voor de inwoners

Aan het treinstation van Schaarbeek lichtte Europees lijstduwer voor de N-VA en ex-spoorbaas Marc Descheemaecker zijn visie toe op de rol van het spoorwegnet voor Brussel. Bekijk hier het videofragment.

Mobiliteit is één van de belangrijkste uitdagingen van Brussel en daarom ook een belangrijk aandachtspunt voor de N-VA. 

Brussel is al jaren de filehoofdstad van Europa. 

Eén van de manieren om deze problematiek aan te pakken, is inzetten op een veelvuldiger gebruik van het openbaar vervoer. Inzetten dus op een betaalbaar, performant en efficiënt openbaar vervoer. Zo’n openbaar vervoer moet ‘intermodaal’ zijn: het moet toelaten dat Brusselaars en pendelaars vlot overstappen bijvoorbeeld van wagen naar trein, van trein naar metro, van huurfiets (Villo!) op tram, en dergelijke meer. In en rond Brussel heeft het GEN (Gewestelijk Expresnet) een belangrijke rol te vervullen.

Concreet?

Versnelde ingebruikname GEN

Men kan het Gewestelijk Expres Net (GEN) reeds gefaseerd opstarten mits een coherente visie wat betreft overstapparkings. De GEN-lijnen moeten we ook afstemmen op de buslijnen in de plannen van De Lijn en de plannen van de MIVB.

 Spoorweginfrastructuur wordt een regionale bevoegdheid

N-VA wil de regionalisering van de spoorweginfrastructuur zoals nu reeds bij de waterwegen en de autowegen het geval is. Elke regio kan dan inzetten op de eigen behoeftes zodat die veel sneller kunnen aangepakt worden

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
The average score is