Parking C: herstart van wit blad en ga voor renovatie van het Koning Boudewijnstadion

Op 26 januari 2017, over deze onderwerpen: Arrondissementeel Bestuur, Brussels Hoofdstedelijk Parlement

“De negatieve beslissing van de gemeenteraad van Grimbergen omtrent de buurtweg betekent een serieuze streep door de rekening van de voortrekkers van het Eurostadion. Daarmee is het project echter nog niet afgevoerd. Door de talrijke gebeurtenissen de afgelopen weken is het draagvlak voor het Eurostadion echter een moeras geworden. De N-VA roept dan ook op om over te gaan naar plan B, de renovatie van het Koning Boudewijnstadion om zo nog een kans te hebben het EK 2020 te halen”, aldus N-VA fractie-voorzitter in de gemeenteraad van Grimbergen, Philip Roosen,  en N-VA fractie-voorzitter in het Brussels Hoofdstedelijk Parlement, Johan Van den Driessche.

De gemeenteraad van Grimbergen heeft deze avond geen meerderheid gevonden om aan de deputatie van de provincieraad van Vlaams-Brabant voor te stellen om het gedeelte van de buurtweg die loopt over parking C, af te schaffen. De beslissing kreeg enkel de steun van de meerderheidspartijen CD&V en Open VLD, maar dit volstond niet.

Een positieve beslissing was een noodzakelijke stap om de bouw van het Eurostadion mogelijk te maken. Het is nu afwachten hoe de ontwikkelaar en de politieke voortrekkers van het Eurostadion i.c. Guy Vanhengel (Open VLD) en Alain Courtois (MR) zullen reageren.

De N-VA, bij monde van de fractie-voorzitter in de gemeenteraad van Grimbergen, Philip Roosen, en de fractie voorzitter in het Brussels Hoofdstedelijk Parlement, Johan Van den Driessche, juicht ten zeerste deze beslissing toe.

Door het verwachte afhaken van RSC Anderlecht en de KBVB is de essentie van het Eurostadionproject immers vervelt tot een Eurocampus, een klassiek kantoor- en parkingproject. Er werden talrijke bezwaarschriften ingediend omtrent deze buurtweg en de milieu – en bouwvergunning, ook door omliggende gemeenten. Er zijn negatieve adviezen gegeven door verschillende instanties. En ook nog de juridische risico’s, bijvoorbeeld inzake verboden staatssteun, maken de juridische basis waarop het project steunt heel wankel. Dit alles toont aan dat het draagvlak voor dit project een moeras is geworden.

Het Eurostadionproject is daarom nog niet van de baan maar zal zeker verder vertraging oplopen. Daarom de oproep van de N-VA tot de politieke voortrekkers van dit project, om a.u.b. te herstarten van een wit blad om te bepalen wat we op parking C willen doen en de moed te tonen om dringend werk te maken van plan B, namelijk de renovatie van het Koning Boudewijnstadion tot een moderne en hedendaagse sporttempel. Dat is niet enkel goed voor de Memorial Van Damme, misschien is er dan nog een kans dat de renovatie klaar geraakt voor het EK 2020.