Politieke wil om park van Laken open te stellen groeit

Op 30 januari 2018, over deze onderwerpen: Brussels Hoofdstedelijk Parlement

Brussels Parlementsvoorzitter Charles Picqué kreeg deze ochtend de opdracht om de openstelling van het park van Laken af te toetsen bij het Paleis. Deze opdracht kwam er naar aanleiding van de bespreking in het Brussels parlement van de voorstellen van resolutie van N-VA en van Ecolo/Groen over de openstelling van het park van Laken. “Het is een positief signaal dat onze voorstellen niet zomaar werden weggestemd en dat er een politieke wil is om dit dossier ter harte te nemen”, aldus Cieltje Van Achter, Brussels parlementslid voor de N-VA.

Vorige zomer hebben Kamerlid Peter Buysrogge en Brussels parlementslid Cieltje Van Achter grondig onderzocht hoe het Park van Laken zou kunnen opengesteld worden. Zij hebben hiertoe een federaal wetsvoorstel en een Brusselse resolutie ingediend om meer dan de helft van het - 186 hectaren tellende - Park van Laken open te stellen voor het publiek. Hiermee willen de volksvertegenwoordigers meer openbaar groen, vooral in het noorden van Brussel, creëren. In hun voorstel zou het Koninklijk park herleid worden tot het historische park van 1830. Zo blijft enerzijds de erfgoedwaarde van het kasteeldomein als landschapshistorische eenheid intact, en anderzijds kan men door die indeling op een efficiënte manier de nodige veiligheidssystemen plaatsen. De andere delen, gericht op de bewonersbuurten in Laken en in Neder-over-Heembeek, kunnen dan worden opengesteld voor het publiek.

“Met onze voorstellen willen wij de hoeveelheid openbaar groen in het noorden van Brussel aanzienlijk verhogen. Wij hebben vandaag kunnen vaststellen dat de Brusselse politieke wil om het kasteelpark gedeeltelijk open te stellen groeit en dat het politieke debat hierover zal gevoerd worden. Het stemt ons tevreden dat ons parlementaire werk hiertoe bijdraagt”, zeggen Cieltje Van Achter en Peter Buysrogge.

Via deze link kan U het federale wetsvoorstel en de Brusselse resolutie raadplegen.