Samusocial: opeenvolgende regeringspartners lieten PS begaan

Op 13 juni 2017, over deze onderwerpen: Brussel-Stad, Brussels Hoofdstedelijk Parlement

“Er komt geen einde aan de schandalen van de PS rond Samusocial”, reageert Brussels N-VA parlementslid Liesbet Dhaene op het nieuws dat familieleden van PS-mandatarissen een postje hadden in de vzw. “Maar de PS kon jarenlang zijn gang maar gaan binnen Samusocial door het schuldig verzuim van de opeenvolgende partijen die mee met de PS meeregeerden op de verschillende bestuursniveaus van Gewest en Brussel Stad.”

In oktober 2013 was er een groot schandaal in de Brusselse media toen uitkwam dat PS’ster Pascale Peraïta als directrice van Samusocial buitensporige vergoedingen kreeg. Eén maand later bleek dat zij ondanks haar royaal loon in een woning van het OCMW woonde. Toch werd zij twee maanden later benoemd als gedelegeerd bestuurder van Samusocial. “Toenmalig voogdijministers Evelyne Huytebroeck (Ecolo) en Brigitte Grouwels (CD&V) stonden erbij en keken ernaar”, aldus Dhaene, “Nochtans hadden zij enkele maanden eerder al een vernietigend rapport ontvangen van de inspectie Financiën die ook inbreuken op de wetgeving van openbare aanbesteding vermeldde.”

“Toen de ministers Céline Fremault (CDH) en Pascale Smet (SP.A) in 2014 voogdijministers werden over Samusocial, was het eerste wat ze deden de opdracht van deze vzw uitbreiden en de subsidies ervan substantieel verhogen. Er werd wel voor de eerste keer een beheersovereenkomst afgesloten. Maar het feit dat deze beheerovereenkomst maar beperkte controlemogelijkheden ten aanzien van Samusocial instelde, werd verantwoord als zijnde een “compromis””, vervolgt Dhaene.

“Dat men binnen de OCMW-raad van de Stad Brussel niets wist van het gesjoemel binnen Samusocial is totaal ongeloofwaardig: het rapport van de Inspectie Financiën van 2013 vermeldt de noodzaak om meer transparantie te brengen in de financiële stromen, en dan vooral deze tussen het OCMW van Brussel Stad en Samusocial”, aldus Dhaene, “Trouwens, de beslissing om Peraïta een woning van het OCMW toe te kennen was genomen mét unanimiteit van stemmen van alle OCMW-raadsleden. Ook deze van Ecolo, MR, CDH en SP.A.”

“De PS speelt de hoofdrol in dit verhaal, maar kon maar zijn gang gaan door het schuldig verzuim van de andere politieke partijen die met de PS meeregeerden in de verschillende niveaus van Gewest en Brussel Stad. Het is tekenend dat het schandaal maar door Ecolo in de media werd gebracht op moment dat zij in de oppositie zitten, daar waar hun voogdijminister de vorige legislatuur zich beperkte tot horen, zien en zwijgen. Naar aanleiding van dit schandaal schreeuwen alle Brusselse partijen wel moord en brand, maar er zal pas iets veranderen in Brussel wanneer ook zij effectief zullen bijdragen aan een nieuwe politieke cultuur”, besluit Dhaene.