Schuldig verzuim Brusselse regering ten aanzien van dieselwagens Net Brussel

Op 14 november 2017, over deze onderwerpen: Brussels Hoofdstedelijk Parlement

In de media verscheen het bericht dat Agentschap Net Brussel 95 dieselvrachtwagens bestelde. “In 2013 werd het Brussels Wetboek voor Lucht, Klimaat en Energie aangenomen, dat onder meer bepaalde dat de regering het nodige moest doen ten aanzien van Net Brussel om een einde te maken aan de aanschaf van dieselwagens”, aldus N-VA parlementslid Liesbet Dhaene, “Ik begrijp dan ook niet hoe het mogelijk is dat Net Brussel vier jaar later, onder toeziend oog van staatssecretaris Laanan (PS), deze 95 dieselwagens kan aanschaffen. Dit is ronduit schuldig verzuim! Maar jammer genoeg is dit typisch voor het Brussels beleid rond luchtkwaliteit: grote beloftes maken om dan terug te krabbelen.”

Het Brussels Wetboek voor Lucht, Klimaat en Energie heeft een hoofdstuk over het “Voorbeeldgedrag van de overheden inzake vervoer”. Vorig jaar paste de Brusselse meerderheid dit hoofdstuk al aan om niet te moeten overschakelen naar elektrische MIVB-bussen. Door deze wetswijziging werden hybride bussen toch nog toegelaten tot 1 januari 2030.

Maar in het geval van Net Brussel is er zelfs geen sprake van hybride voertuigen, het gaat om echte dieselvoertuigen. Net Brussel verantwoordt zich onder andere door te verwijzen naar de prijzen van elektrische of hybride varianten. “De gebruikelijke smoesjes die aantonen dat er gewoon geen wil is om beloofde maatregelen die de luchtverontreiniging moeten aanpakken, ook in praktijk om te zetten”, besluit Dhaene.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is