Verbod op (onbestaande) foie gras-productie in commissie gestemd

Op 4 juli 2017, over deze onderwerpen: Brussels Hoofdstedelijk Parlement

In de Brusselse Commissie dierenwelzijn werd vandaag het verbod op dwangvoederen in Brussel goedgekeurd.“N-VA steunt dit verbod, al is de impact ervan in Brussel nihil. Er is in Brussel immers geen enkele producent van foie gras” aldus Brussels Parlementslid Liesbet Dhaene (N-VA), “Aan de andere kant boekt staatssecretaris voor dierenwelzijn Debaets (CD&V) geen enkele vooruitgang op vlak van een totaalverbod op onverdoofd slachten, een problematiek die wél een enorme impact heeft op het dierenwelzijn in Brussel. En zelfs in het parlement blijft het debat moeilijk. Zo werd de bespreking van de resolutie van N-VA m.b.t. onverdoofd slachten tot tweemaal toe uitgesteld, met unanimiteit van meerderheid én oppositie vertegenwoordigd in de commissie. Een gemiste kans!”

Eerder werd ook al de productie van bont in Brussel verboden, daar waar er geen enkele producent van bont is in Brussel. “Wat is het volgende wat Debaets zal verbieden?” vraagt Dhaene zich af, “De walvissenjacht in Brussel?”

Terwijl men in Vlaanderen en Wallonië een gigantische stap heeft gezet in het kader van dierenwelzijn met een totaalverbod van onverdoofd slachten, blijft Brussel ter plaatse trappelen. Maar niet alleen bij de regering, ook in het parlement blijft het debat moeilijk. “Anderhalf jaar geleden diende ik een resolutie in die oproept tot naleving van de Europese regelgeving in het kader van het Offerfeest. Op dat moment voldeed Brussel immers zelfs niet aan die regelgeving,” aldus Dhaene, ”De bespreking van deze resolutie werd tweemaal uitgesteld met unanimiteit van de meerderheid en alle andere aanwezige partijen vertegenwoordigd in de commissie, Groen en Ecolo inbegrepen. Een gemiste kans op een open debat!”