Voltallige Brusselse oppositie steunt motie N-VA om Maingain te schorsen; Open VLD, CD&V en SP.A niet

Op 10 december 2016, over deze onderwerpen: Brussels Hoofdstedelijk Parlement

Voltallige Brusselse oppositie steunt motie N-VA om Maingain te schorsen. Open VLD, CD&V en SP.A niet

De (Vlaams-)Brusselse meerderheid heeft de motie van Brussels N-VA parlementslid Liesbet Dhaene om Olivier Maingain (Défi, het vroegere FDF) te schorsen omwille van het systematisch niet naleven van de taalwetgeving, van tafel geveegd. De motie werd wel gesteund door de voltallige oppositie.   “De motie werd wél gesteund door de Franstalige partijen MR, Ecolo en PTB”, aldus Dhaene, “Hoe schrijnend is het dan niet dat Open VLD, CD&V en SP.A niet opkomen voor de rechten van de Nederlandstaligen in Brussel.”

De gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe geeft al bijna twee jaar ongestraft twee ééntalige gemeentebladen uit die strijdig zijn met de taalwet. Eerder kondigde Minister-President Vervoort aan dat hij als sanctie de rekeningen van de gemeente niet zou goedkeuren. Inmiddels bleek dat de rekeningen wél goedgekeurd werden, weliswaar met de melding dat ze volgend jaar niet meer zouden goedgekeurd worden als het informatieblad tegen die termijn nog niet aangepast zou zijn. “Burgemeester Maingain kreeg dus een vrijgeleide om zeker nog een jaar ongestraft verder te doen”, aldus Dhaene.

Het gemeentelijk informatieblad is maar het laatste wapenfeit in een jarenlange, ellenlange reeks onophoudelijke provocaties van Maingain die de Brusselse regering ongestraft liet. Dhaene had dan ook een motie ingediend waarbij de Brusselse regering opgeroepen werd om hem drie maanden te schorsen als burgemeester. “Dat mijn motie gesteund werd door de voltallige oppositie, ook de Franstalige partijen, stemt me heel hoopvol”, besluit Dhaene, “Maar dat maakt het wel des te schrijnender dat Open VLD, CD&V en SP.A de Vlamingen in Brussel wél in de steek lieten.”