Brusselse regering wil geen pottenkijkers

Op 20 oktober 2011

In tegenstelling tot andere Belgische regeringen wordt de agenda van de ministerraad van de Brusselse ploeg niet publiek gemaakt. “Omwille van de sereniteit van het debat,” zegt minister-president Charles Picqué (PS). Ook de notulen blijven interne keuken.
Notulen en agenda Brusselse regering geheim

Dat blijkt uit een mondelinge vraag van parlementslid Barbara Trachte (Ecolo). Zij vindt dat het van goed bestuur getuigt om transparant over regeringsbeslissingen te communiceren. “De federale regering, de Vlaamse regering, de Waalse regering en de regering van de Franse gemeenschap geven de agenda's en notulen vrij. Waarom de Brusselse regering niet?”

Minister-president Picqué is niet van plan om hier snel verandering in te brengen. “De noodzakelijke sereniteit die vereist is bij het nemen van een beslissing door de regering, is ook van belang," zegt staatssecretaris Bruno De Lille  (Groen!), die het antwoord van de afwezige Picqué voorlas. "Burgers kunnen wel informatie  bekomen op basis van een ordonnantie van 30 maart 1995 betreffende de openbaarheid van bestuur." In die ordonnantie staat dat iedereen het recht heeft om de bestuursdocumenten op te vragen en er een kopie van te vragen. Uitzonderingen zijn toegestaan om de belangen van de overheid te beschermen of wanneer de privacy en de openbare orde in gevaar is.

Maar op het internet zijn de agenda en de beslissingen van de Brusselse minsterraad dus voorlopig niet te vinden. De agenda en notulen worden wel doorgestuurd naar het parlement, dat de regering moet controleren. "Parlementsleden kunnen ze altijd bij mij opvragen," aldus parlementsvoorzitter Françoise Dupuis (PS).