Elzenhof: Deuren dicht (voor N-VA)

Op 20 september 2013

De N-VA-afdeling van Elsene, Etterbeek en de beide Woluwes wil in de herfst een Brueghelavond organiseren en denkt daarvoor aan het Elsense gemeenschapscentrum Elzenhof als locatie. Maar Volgens Elsens N-VA-lid Rik Dhoest wordt de partij uit het Elzenhof gehouden. Dhoest: "Na enkele keren heen en weer gemaild te hebben met de directie van Elzenhof, blijkt dat open evenementen van politieke partijen niet welkom zijn in het centrum. Dat is een beetje bizar, want je zou verwachten dat Vlaams-Brusselse gemeenschapscentra wel openstaan voor alle politieke partijen. Nog vreemder is dat Pro Bruxsel, de Brusselsgezinde partij, in het voorjaar wel een congres mocht houden in het Elzenhof. Op de website van Pro Bruxsel staat evenwel dat het om een evenement gaat dat niet alleen voor leden, maar ook voor sympathisanten bedoeld is. Dat is dan toch ook een 'open' evenement?," zegt Dhoest. "De voorzitter van de raad van bestuur is dan ook een lid van Pro Bruxsel," voegt de N-VA'er er nog aan toe.

Bij Elzenhof meent men dat het om een misverstand gaat. "Het is een beslissing van onze raad van bestuur om geen open politieke evenementen toe te laten, dat klopt," zegt centrumverantwoordelijke Ilse Schoonackers. "In het geval van Pro Bruxsel ging het om een gesloten evenement. In het geval van de N-VA gaat het om een open evenement en dat laten we het niet toe. De voorzitter van onze raad van bestuur, Ognev Vlaeminck, is lid van Pro Bruxsel, dat is juist. Maar ondertussen is hij geen voorzitter meer van Elzenhof. Dat heeft overigens niets te maken met deze zaak."

Vlaeminck zelf zegt dat hij niets ondernomen heeft om het Pro-Bruxselcongres te laten plaatsvinden in Elzenhof. "Het was wel degelijk een gesloten evenement, want betalend. Maar ik begrijp dat deze zaak moeilijk ligt. Dit heeft hoegenaamd ook niets met de N-VA te maken. De afspraak om geen open politieke evenementen te laten plaatsvinden dateert van voor mijn tijd."

"Waarom ik geen voorzitter meer ben? Precies om belangenvermenging te voorkomen," aldus Vlaeminck. "En omdat ik er geen zin meer in had."