Plaatselijke besturen respecteren taalwetgeving niet

Op 3 januari 2014

Elk jaar brengt de vice-gouverneur van Brussel-hoofdstad een verslag uit over de toepassing van de taalwetgeving in de Brusselse plaatselijke besturen. Hij is immers belast met de controle op de naleving van deze bepalingen en moet aanstellingen die daarmee strijdig zijn schorsen. Door de vice-gouverneur geschorste besluiten kunnen vervolgens door de gemeenten worden ingetrokken. Gebeurt dat niet, dan moeten deze besluiten worden vernietigd door de voogdijoverheid over de plaatselijke besturen.

Sinds 2009 werden 5.965 benoemingen of promoties door de Brusselse gemeenten voorgelegd aan de vice-gouverneur. 2.433 beslissingen werden geschorst. Door de Brusselse Regering werden slechts 12 beslissingen effectief vernietigd. De cijfers voor de Brusselse OCMW's zijn respectievelijk 6.423 beslissingen, 2.405 schorsingen door de vice-gouverneur, maar slechts 1 vernietiging. De N-VA is er daarom van overtuigd dat het systeem veranderd moet worden. "Er moet een omkering van het toezichtmechanisme komen. Bij het niet tijdig intrekken of rechtzetten van een administratieve beslissing die om taalredenen is geschorst, mondt de schorsing van rechtswege uit in een vernietiging van de betrokken handeling", aldus Lieven De Rouck, voorzitter N-VA Brussel