De Brusselse N-VA-fractie roept Vooruit op om Fouad Ahidar te vervangen als voorzitter van de Raad van de Vlaamse Gemeenschapscommissie.

“Wij zijn geschrokken door de uitspraken van Fouad Ahidar waarin hij de moordpartij van Hamas op burgers een ‘kleine reactie’ noemde en zei dat ‘de Israëli’s oogsten wat ze zaaien’. We vinden dat de heer Ahidar onze Vlaamse gemeenschap in Brussel niet meer kan vertegenwoordigen als voorzitter van de Raad en vragen zijn vervanging. Vooruit distantieert zich van de uitspraken van de heer Ahidar, maar wij willen ons ook hiervan distantiëren en kunnen het niet aanvaarden dat hij ons langer vertegenwoordigt als voorzitter. Zijn uitspraken gaan dan ook lijnrecht in tegen de democratische normen en waarden, die een voorzitter van onze Raad van de Vlaamse Gemeenschap in Brussel moet uitdragen."

Dit is overigens niet zijn eerste misstap. In juni vorig jaar, in het kader van de discussie rond de eventuele invoering van een verbod op onverdoofd slachten, pakte Fouad Ahidar nog uit met de volledig onwetenschappelijke uitspraak dat hij “niet kon geloven dat God dieren zou laten lijden tijdens het onverdoofd slachten”.