N-VA Brussel-stad: een doortastende aanpak voor meer veiligheid

Op 28 september 2012, over deze onderwerpen: Brussel-Stad

N-VA-lijsttrekker Johan Van den Driessche presenteerde op een persconferentie zijn veiligheidsaanpak voor Brussel, gebaseerd op een duidelijke visie, een stevige organisatie en een streng beleid.

Wekelijks berichten de media over misdrijven, stijgende misdaadcijfers, de steeds moeilijkere en agressievere omstandigheden waarin agenten in Brussel moeten werken. Voor de N-VA-afdeling van Brussel-stad is dat al lang geen ‘fait divers’ meer.

Daarom stelde lijsttrekker Johan Van den Driessche samen met Kamerlid Ben Weyts zijn visie voor.  Ben Weyts is niet enkel nationaal ondervoorzitter van de N-VA maar ook lid van de Commissie Binnenlandse Zaken in de Kamer.

Van den Driessche: “Natuurlijk is veiligheid een thema voor elke partij die deelneemt aan de Brusselse gemeenteraadsverkiezingen. Maar elk van deze partijen zit of zat wel jaren mee aan het roer, lokaal, gewestelijk of federaal. N-VA wil een duidelijke visie, een stevige organisatie en een streng beleid. Enkel een ‘schokeffect’ kan de balans in de goede richting doen omslaan.”

Vanuit deze visie beschermt een veiligheidsbeleid in de eerste plaats de zwaksten. Daarbij is er nood aan een integrale, geïntegreerde en  mobiliserende aanpak (op alle domeinen en met alle betrokken spelers, incl. bv. parkwachters, stadswachters, metropolitie, … ). Elke wijk  moet leefbaar en veilig zijn, op elk moment van de dag. Elke burger moet zijn wijkagent kennen.

Ook op organisatorisch vlak is een ommezwaai welkom.

• Uiteraard betreft het bijvoorbeeld een fusie van de politiezones (waar CD&V en Open VLD nog tegen stemden).
  • Maar ook blauw meer op straat en anders op straat (te voet, te paard). Doorgedreven wijkwerking samen met Buurtinformatienetwerken.
  • Een moderner personeelsbeleid dat er tevens voor zorgt dat het personeelsverloop daalt.
  • Verzamelen van gedetailleerde criminaliteitscijfers per wijk met rapportering daarover door de wijkinspecteur.
  • Gericht aanrijtijdmanagment (oproeptijd, opdaagtijd, effectiviteit van de interventie)

De politie heeft ook een sociale rol. Eerst moet echter het gezag (terug) hersteld worden.

Een strenge aanpak dus, met nultolerantie voor geweld t.a.v. de politiediensten, voor (verbale) agressie t.a.v. van kwetsbare groepen, drugsgerelateerde criminaliteit, …

Nultolerantie betekent ook dat er voor elk crimineel feit een proces-verbaal én een strafrechtelijke reactie (incl. minnelijke schikking) volgt.

Van den Driessche: “Slechts een dergelijke aanpak, wars van taboes, zal het vertrouwen bij de burger terugbrengen en de paranoia weg nemen. Misdaad normaal vinden, dat is pas misdadig.”

Het volledige dossier (visietekst en presentatie) vindt u in bijlage. Enkele sfeerbeelden volgen. Meer informatie:

Johan Van den Driessche
Lijsttrekker N-VA Brussel-stad