Geen groene MIVB-bussen dankzij Brusselse meerderheid

Op 18 oktober 2016, over deze onderwerpen: Brussels Hoofdstedelijk Parlement

"De meerderheid past de wet aan om toch niet te moeten overschakelen naar elektrische bussen", reageert Brussels N-VA parlementslid Liesbet Dhaene op het voorstel tot wijziging van ordonnantie van de Brusselse meerderheid. “Nu de Raad van State geen bezwaar heeft tegen dit voorstel, lijkt een volledig groene MIVB-vloot verder af dan ooit. Dit is in slag in het gezicht van de Brusselaars, die massaal oproepen om eindelijk iets te doen aan de ernstige Brusselse luchtverontreiniging."

“In 2013 legde het parlement vast dat er vanaf 1 januari 2015 geen voertuigen meer op dieselmotoren in dienst gesteld zouden worden bij de MIVB. De MIVB overtreedt de wet al bijna twee jaar door nog  hybride voertuigen in dienst te stellen", vervolgt Dhaene. In plaats van inspanningen te doen om toch te komen tot een volledig groene MIVB vloot, past de Brusselse meerderheid gewoon de wet aan.De overschakeling naar de hybride motoren die de Brusselse meerderheid voorstelt is echter lang niet voldoende om de Brusselse luchtvervuiling een halt toe te roepen. De helft van de elektrische motor werkt dan immers nog steeds op diesel. 

Op initiatief van de Brusselse oppositie N-VA, Groen, Ecolo en MR werd  een advies van de Raad van State afgedwongen. Helaas maakt de Raad van State geen juridisch bezwaar tegen de geplande wetswijziging.

“De aanpak van luchtverontreiniging door de Brusselse regering is een opeenvolging van mooie beloftes die niet ingevuld worden. Nochtans verdient de Brusselaar resultaten, geen aankondigingspolitiek", besluit Dhaene teleurgesteld.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is