N-VA Molenbeek haalt slag thuis: meerderheid haalt bakzeil over huisvestingspremie

Op 21 februari 2024, over deze onderwerpen: Sint-Jans-Molenbeek

N-VA Molenbeek diende eind 2023 een motie in om de huisvestingspremie te automatiseren. Deze motie werd door de voltallige oppositie gesteund, maar werd door de meerderheid weggestemd. Nu enkele maanden later blijkt dat van de 14000 rechthebbenden, nog maar 4000 de premie hebben aangevraagd, komt de meerderheid terug op haar stappen.

In 2023 heeft de gemeente Molenbeek, onder veel protest, de opcentiemen op de onroerende voorheffing verhoogd. Voor eigenaars met maar 1 eigendom dat ze zelf bewonen, voorzag de gemeente een huisvestingspremie die 85% van de verhoging compenseert. Maar ondanks een aankondiging dat de premie automatisch zou zijn, bleek dat de premie op aanvraag is en niet automatisch zoals in andere gemeentes.

N-VA had bij de vorige verhoging van de opcentiemen in 2016 al aangeklaagd dat deze premie met veel bewijsstukken aangevraagd diende te worden.

De jaren nadien bleek dat maar ongeveer de helft van de rechthebbenden de aanvraag indienden, tot de premie in 2020 stilletjes werd afgeschaft.

Met de nieuwe verhoging en nadat de nieuwe premie weer niet automatisch bleek, diende N-VA-gemeenteraadslid Maarten Bijnens eind 2023 een motie in om deze te automatiseren. De N-VA vindt het niet kunnen dat men gokt op de vergetelheid of het slecht geïnformeerd zijn van zijn inwoners om de lege gemeentekas te spijzen. Deze motie werd breed gesteund door de voltallige oppositie, maar de PS-MR meerderheid stemde deze motie jammer genoeg weg.

Nu enkele maanden later blijkt dat maar 4000 van de 14000 rechthebbenden de premie hebben aangevraagd, komt het bestuur op haar stappen terug. Een motie die door alle partijen, meerderheid en oppositie, is uitgewerkt en unaniem aangenomen besluit om:

De termijn om de premie aan te vragen te verhogen van 6 naar 9 maanden
Op alle mogelijke manieren de mensen te informeren: website, sociale media, brochures in de brievenbussen, …
Bij Brussel Fiscaliteit aanvragen om de premie in de toekomst te automatiseren

N-VA Molenbeek is blij dat men bij de meerderheid, na aandringen, het licht heeft gezien en men een beslissing neemt die ten goede komt van de inwoners.