Onwettig gemeenteblad Sint-Lambrechts-Woluwe: Vervoort weigert de taalwet te laten toepassen

Op 14 november 2017, over deze onderwerpen: Brussels Hoofdstedelijk Parlement, Sint-Lambrechts-Woluwe

Minister-President Vervoort (PS) dreigde al in 2015 bij de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe dat hij de uitgaven met betrekking tot het gemeenteblad Wolu-Info niet zou goedkeuren, indien het nog altijd in strijd met de taalwetgeving bleek te zijn. Toch werden deze uitgaven zowel eind 2015 als eind 2016 zonder probleem goedgekeurd. “Alhoewel hij vorig jaar formeel bevestigde de uitgaven in september 2017 niet goed te zullen, bleek vandaag dat deze uitgaven opnieuw goedgekeurd werden”, aldus N-VA parlementslid Liesbet Dhaene, “Vervoort weigert om ook de Minister President te zijn van de Brusselse Vlamingen! En voor Open VLD, SP.A en CD&V wegen de belangen van de Vlamingen in Brussel niet op tegen hun regeringszitje”

De burgemeester van de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe, Olivier Maingain (Défi), geeft nog altijd een gemeentelijk informatieblad uit dat in strijd is met de taalwet. Het blad wordt immers nog steeds in twee delen verdeeld: één in het Nederlands en één in het Frans. Alhoewel Minister-President Vervoort in april 2016 formeel bevestigde dat hij de uitgaven met betrekking tot het gemeenteblad Wolu-Info zou verwerpen als het gemeenteblad nog altijd in strijd zou zijn met de taalwet, blijkt dit opnieuw een loze beloftes geweest te zijn. Er werd enkel voor de zoveelste keer een brief gestuurd naar de gemeente.

Inmiddels is het gemeenteblad van Sint-Lambrechts-Woluwe al bijna drie jaar in strijd met de taalwet. “Dit is de schaamte voorbij! Minister-President Vervoort weigert om ook de Minister President van de Brusselse Vlamingen te zijn en komt daarbij terug op gemaakte beloftes”, aldus Dhaene, ”Maar ook de Vlaamse partijen binnen de Brusselse regering treden niet op. De tomeloze ambitie van Open VLD, SP.A en CD&V om de Franstaligen te vriend te houden in ruil voor een regeringszitje, gaat ten koste van de belangen van de Vlamingen in Brussel.”