Standpunt van Brusselse meerderheid over politiezones is ongeloofwaardig

Op 10 maart 2015, over deze onderwerpen: Brussels Hoofdstedelijk Parlement

“Het Brussels Hoofdstedelijk gewest kan zich 6 politiezones veroorloven en toch vraagt het meer geld voor haar politiediensten. Hoe ongeloofwaardig kan men zijn?”  aldus Johan Van den Driessche, N-VA fractievoorzitter deze voormiddag in de commissie Binnenlandse Zaken van het Brussels Hoofdstedelijk parlement.

Op de agenda deze voormiddag in de commissie Binnenlandse Zaken stond een interpellatie van CDH over de ‘nadelige’ invloed van de KUL-norm op de financiering van de Brusselse politiezones. Deze norm werd in 2004 ingevoerd om op basis van een 70-tal indicatoren de hoogte van de dotaties aan de verschillende politiezones te berekenen. Het herzien van zo’n norm is, zoals toenmalig minister Joëlle Milquet (ook CDH) in 2012 nog aangaf, onhaalbaar in tijden van budgettaire inkrimpingen.

CDH kapittelt nu dat de KUL-norm Brussel benadeelt t.a.v. de andere gewesten van dit land. De toon van deze interpellatie werd tevens gretig gevolgd door de andere Franstalige partijen van de meerderheid (PS en FDF) maar ook door Ecolo en Minister-president Rudi Vervoort.

Fractievoorzitter Johan Van den Driessche stelde dat veiligheid één van de basisopdrachten is van een overheid, maar zuinig en efficiënt omspringen met financiële middelen is dit eveneens. Daarom vroeg Van den Driessche aan de Minister-President of hij in dit kader ook de opdracht kon geven om te onderzoeken wat de financiële en operationele efficiëntie- en kwaliteitswinsten zouden zijn van een fusie van de zes politiezones. Het antwoord was echter duidelijk; zo’n studie wenst Rudi Vervoort niet.

“Ik merk dat dit debat heel selectief gevoerd wordt. Niet alleen zorgde minister Milquet in 2013 voor 400 extra agenten in het Brussels Gewest, de Brusselse politiezones en het gewest krijgen vandaag reeds extra middelen voor o.a. de strategische veiligheidsplannen en de Europese toppen, maar daarover zwijgt men in alle talen. Bovendien stemt de verdeling van dit fonds door het gewest niet overeen met de reële inspanningen van elke politiezone. Maar wat het meest stoort is dat men weigert een fusie van de zes politiezones door te voeren om niet aan de macht van de 19 burgemeesters te raken, zoals de minister-president vorig jaar nog toegaf. Wat in alle grote steden kan, kan blijkbaar niet in Brussel. De burger en de belastingbetaler zijn wel het slachtoffer”, aldus Johan Van den Driessche.

Contactinformatie
Communicatieadviseur Brusselse Fractie