11 juli: Brussel moet verbindingsstuk tussen twee gemeenschappen blijven

“De Vlaamse gemeenschap investeert veel in haar hoofdstad. De Brusselse identiteit misbruiken om te pleiten voor meer bevoegdheden voor Brussel om op die manier de aanwezigheid van de Vlaamse gemeenschap in Brussel af te bouwen, is echter ten koste van alle Brusselaars en het hele land. Brusselaars, ongeacht taal of afkomst, maken immers massaal gebruik van de kwaliteitsvolle Vlaamse onderwijs-, cultuur en welzijnsinstellingen.”, aldus de 4 N-VA parlementsleden uit Brussel.

De opkomende Brusselse identiteit wordt door sommige als argument gebruikt om het gewest meer bevoegdheden te geven en dus deze van Vlaanderen verder af te bouwen. Alsof daar het probleem zou liggen. Trouwens, wat weerhoudt de Brusselse machtshebbers vandaag om de problemen  ernstig aan te pakken waarvoor zij reeds bevoegd zijn, zoals mobiliteit, netheid, veiligheid, inburgering?

Een overdracht van Vlaamse gemeenschapsbevoegdheden naar het Brussels gewest zou bovendien de facto betekenen dat zij haar rol als hoofdstad en verbindingsstuk tussen de twee grote gemeenschappen van dit land opgeeft en kan een land zonder hoofdstad?  En heeft Brussel ook de middelen om de Vlaamse investeringen zomaar zelf te financieren of verwacht zij op dat vlak van Vlaanderen een blanco cheque?

De 4 N-VA parlementsleden uit Brussel doen een oproep om de ambitie te hebben om samen met de twee grote gemeenschappen van dit land van ons stadsgewest een echte hoofdstad te maken die de Brusselaars verdienen. Een stad die vlot meertalig is en een voorbeeld is van netheid, veiligheid, leefbaarheid, inburgering en integratie. Een stad te zijn die een echte Europese dynamiek vertoont, die innoverend is op het vlak van architectuur, infrastructuur en mobiliteit, waar traditie en vernieuwing samen gaan.

De toekomst van Brussel én van de individuele Brusselaar ligt in een goede samenwerking en sterke band met een open Vlaamse gemeenschap. Vlaanderen reikt de hand uit naar Brussel en op 11 juli, het feest van de Vlaamse gemeenschap, willen de 4 N-VA parlementsleden uit Brussel op deze toekomst klinken samen met alle Brusselaars.

Contactgegevens:

• Brussels fractievoorzitter Johan Van den Driessche: johan.vandendriessche [at] n-va.be 0475 45 54 07
  • Brussels parlementslid Cieltje Van Achter: cieltje.vanachter [at] n-va.be 0473 67 20 32
  • Brussels parlementslid Liesbet Dhaene: liesbet.dhaene [at] n-va.be 0486 51 94 53
  • Vlaams parlementslid Karl Vanlouwe: karl.vanlouwe [at] n-va.be 0475 77 61 52