Belgische Syrië-strijders moeten worden gesanctioneerd

Op 20 juni 2013, over deze onderwerpen: Schaarbeek

N-VA meent dat Belgische Syrië-strijders moeten worden gesanctioneerd

In april jongstleden is de Schaarbeekse 16-jarige jongen Bilal A. naar Syrië getrokken om mee te vechten met de opposanten tegen het seculiere regime van president Bashar Assad. Het verbaast de N-VA dat de net teruggekeerde Bilal na een gesprek met de Schaarbeekse lokale politie (zone Noord) gewoon huiswaarts is kunnen keren. Ook de uitspraak van burgemeester Bernard Clerfayt dat er slechts (!) 10 Schaarbekenaren zouden zijn gaan vechten in Syrië roept vragen op.

Volgens de N-VA kan het niet dat Belgische onderdanen zonder de toestemming van de Belgische overheden naar het buitenland trekken om mee te gaan vechten met buitenlandse opstandelingenbewegingen of legers. “Er moeten sancties komen voor dergelijke mensen, zo niet geeft men het verkeerde signaal richting mogelijk nieuwe kandidaten om naar Syrië te trekken”, aldus Lieven Van Mele, voorzitter N-VA Schaarbeek.

Het parket van Brussel heeft beslist om Bilal A. niet ter beschikking te stellen van de jeugdrechter. Het dossier werd officieel niet geklasseerd, maar het ziet er niet naar uit dat het parket nog actie zal ondernemen. N-VA senator Karl Vanlouwe : “Op die wijze wordt het signaal gegeven aan minderjarigen dat meestrijden in een oorlogssitutaie blijkbaar niet ernstig genoeg is”.

De N-VA herhaalt nog eens haar standpunt dat het bewapenen van de Syrische oppositie geen goed idee is omdat het bloedige conflict op die manier bestendigd en geïntensiveerd wordt. Door te pleiten voor wapenleveringen aan de Syrische oppositie legitimeren politieke leiders de facto het gedrag van de vele jongeren die al naar Syrië zijn getrokken.

Contactpersonen :
Karl Vanlouwe, N-VA senator, gsm 0475 776 152