Brusselse inburgeringsverplichting is schone schijn

Op 23 december 2016

"De Brusselse regering stelt de invoering van de inburgeringsplicht afhankelijk van een voldoende aantal inburgeringstrajecten, maar voorziet geen middelen voor die trajecten", merkt Brussels parlementslid Liesbet Dhaene op. "De Brusselse inburgeringsplicht is dus louter schone schijn. In het licht van de instroom van vluchtelingen is dat ronduit schuldig verzuim."

Volgens het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse (BISA) was er dit jaar een instroom van 11.000 vluchtelingen in Brussel. Vlaanderen voorziet 5.400 trajecten om hen te helpen inburgeren, de Franse Gemeenschapscommissie (COCOF) slechts 4.000. Ruim onvoldoende dus. "En daar knelt het schoentje: dezelfde ministers die binnen de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie de inburgeringsplicht aankondigen,  voorzien binnen de COCOF geen middelen voor bijkomende inburgeringstrajecten. Nochtans staat Brussel met de instroom van vluchtelingen voor een enorme uitdaging: al die nieuwkomers moeten zo snel mogelijk onze normen en waarden leren kennen en aangezet worden om actief deel te nemen aan onze samenleving", besluit Dhaene.