U bent hier
Interpellatie van Sint-Joostse buurtbewoners wordt koel onthaald door LB-Schepen Azouzzi
Sinds 2007 kunnen inwoners van Sint-Joost de gemeenteraad interpelleren. Op 25 januari maakte een groep buurtbewoners van het kruispunt Groenstraat-Rivierenstraat gebruik van deze mogelijkheid om een goed voorbereid dossier over mobiliteit, dat verbonden is aan verkeer naar de rosse buurt, transitverkeer, wildparkeren, drugstrafiek, voor te leggen aan het College van Burgemeester en Schepenen. Onze bestuursleden, Lieven Tack, buurtbewoner, en Arthur Van Langenhof waren aanwezig.
Na de uiteenzetting door de buurtbewoners volgde een korte repliek van mobiliteitsschepen Azouzzi. De man verraste met een bijzonder scherpe uitval naar enkele "nieuwkomers" in de gemeente, "die niet moeten proberen om het gemeentebestuur de les te spellen". Toen daarop hevig boe-geroep volgde vanuit het publiek, stelde Azouzzi zijn toon iets bij. Zijn repliek hield niet veel meer in dan het gedeeltelijk erkennen van de problematiek. De Schepen beloofde om tegen eind februari de lang verwachte mobiliteitsstudie te bespreken met de buurtbewoners.
Ook over aanverwante problemen maakte Azouzzi het zich makkelijk: "Wildparkeren", zei hij, "hangt af van de manier waarop de bevolking de regels respecteert". Over de rol van de politie werd door Azouzzi met geen woord gerept. De buurtbewoners zijn nochtans niet opgezet met het gebrek aan politioneel optreden. Lieven en Arthur spraken na de zitting met een Marokkaanse familie die verbouwereerd is over het afwezig blijven van de politie: "De politie weet maar al te goed dat het een gevaarlijke buurt is en blijft er liever weg".
De vraag van de oppositie en van de bewoners om na de repliek van de Schepen het laatste woord te krijgen, werd afgeblokt door Burgemeester Demannez.
"Het interpellatierecht is één zaak, maar de mogelijkheid om de gemeenteraad en het publiek het laatste woord te geven, een andere", zegt Lieven Tack. Toch blijft hij hoopvol. Deze zaak verdient opvolging en N-VA zal net als de buurtbewoners, het struisvogelgedrag en de lakse en defensieve houding van het gemeentebestuur blijven aanklagen. Sint-Joost is toch niet zo groot dat een mobiliteitsstudie van een beperkrt gebied twee jaar op zich moet laten wachten. Wat het wildparkeren betreft, is het de plicht van de overheid de bevolking aan te zetten de regels te respecteren. Ook over het prostitutieprobleem blijft het gemeentebestuur in het ongewisse. Sint-Joost belooft al jaren het aantal bars te stabiliseren en af te bouwen, maar in werkelijkheid is er een toename. Het daaraan verbonden kijktoerisme vergroot het mobiliteitsprobleem en de overlast voor de bewoners.
U leest hierover meer in het goed gedocumenteerde dossier in bijlage.