Karl Vanlouwe roept gemeentebestuur op tot actie tegen knalpotterreur

Knalpotterreur is een ernstige vorm van geluidsoverlast door motorvoertuigen met een te grote motor en een slecht functionerende uitlaat. In Brussel is het uitgegroeid tot een ware plaag en voor veel inwoners van Ganshoren is de maat vol. Niet enkel is het een bron van ergernis en frustratie, het gaat ook gepaard met gevaarlijk rijgedrag zoals een overdreven snelheid. “Tijd om actie te ondernemen”, stelt Karl Vanlouwe (N-VA) die pleit voor het opzetten van een proefproject met lawaaiflitspalen.

Voorbeelden al te vinden in onze buurlanden en eigen land

Brussel en Ganshoren zijn niet de enige steden of gemeentes die kampen met dit probleem. In Genk deed men al in 2021 een proefproject met zogeheten ‘knalpotmicrofoons’ om een beter zicht te krijgen op de problematiek. In Amsterdam en Rotterdam, maar ook in Gent maakt men al gebruik van lawaaiflitspalen om in eerste instantie te sensibiliseren – de overtreders krijgen een waarschuwing – maar in tweede instantie om effectief te gaan beboeten. “Brussel en zeker Ganshoren, gemeenten die veel inkomend en uitgaand verkeer, moet deze voorbeelden volgen om een probleem dat al decennia aansleept eindelijk te kunnen beheersen”.

Reactie van het gemeentebestuur blijft uit

Hoewel het gemeentebestuur van Ganshoren erkent dat ze al meer dan 20 jaar het fenomeen moeilijk kunnen beheersen, gaat men niet in op het voorstel van Vanlouwe. Afgelopen jaar heeft politiezone Brussel-West duidelijke aanbevelingen gedaan om meer controles te doen op geluidsoverlast veroorzaakt door weggebruikers en suggereerde ook het opzetten van geluidsflitspalen. Het gemeentebestuur schuift die verantwoordelijkheid echter door naar de volgende legislatuur.

“Een zoveelste voorbeeld van laks beleid in onze gemeente. Men schuift het probleem gewoon voor zich uit”, stelt Vanlouwe. “Een tijdelijk proefproject zoals een lawaaiflitspaal opzetten in Ganshoren met als doel om te sensibiliseren, zou een goede eerste stap zijn geweest om het probleem aan te pakken. Zelf daartoe is dit stadsbestuur niet bereid.”

Karl Vanlouwe is in het bijzonder verontwaardigd dat de Ecolo-fractie in zijn gemeente zijn voorstel niet steunt. “Knalpotterreur is een opgestoken vinger naar de medemens en in het bijzonder naar het klimaat. Dat bewijst nog eens de schijnheiligheid van de groenen: ons land, Europa en de wereld moeten zich passen in het keurslijf van hun wetten en regeltjes, maar lokaal is men te laf om de problemen, waar burgers dagdagelijks mee worden geconfronteerd, aan te pakken.”