Laat ons samenzitten voor een kwalitatief hoogstaand onderwijs in Brussel

Op 14 mei 2019, over deze onderwerpen: Brussels Hoofdstedelijk Parlement

"Het is een positief signaal dat burgemeester Close het belang van kwalitatief onderwijs en kennis van het Nederlands in Brussel erkent. Het Nederlandstalig onderwijs in Brussel is heel populair omdat het kwaliteitsvol is en kinderen er meertalig afstuderen”, klinkt het bij Cieltje Van Achter, Brussels lijsttrekker voor N-VA en Karl Vanlouwe, lijsttrekker in Brussel voor het Vlaams Parlement.

De N-VA probeert al langer in Brussel een debat te starten over een beter talenonderwijs in de Franstalige scholen, maar dit debat was tot op vandaag niet mogelijk.

Cieltje Van Achter: “De opening door de heer Close is dus eindelijk een stap in de goede richting. In ons programma stellen wij voor dat de Vlaamse en Franse gemeenschap gaan samenzitten en tot een akkoord komen over hoe we de lat in het onderwijs, en vooral het talenonderwijs, in Brussel kunnen verhogen. Uitwisseling van leerkrachten kan daar een belangrijke factor in zijn. Ook de Franstalige gemeenschap zal bijkomende inspanningen moeten leveren en de onderfinanciering van haar Brussels onderwijs aanpakken.”

Karl Vanlouwe: “We moeten er mee rekening houden dat het vandaag al niet evident is om voldoende Nederlandstalige leerkrachten te vinden in Brussel. Voor de N-VA is het prioritair dat we de aantrekkelijkheid van het lerarenberoep verhogen. De leerkracht moet weer kunnen focussen op zijn belangrijkste taak: lesgeven.”

“Laat ons dus samenzitten en een oplossing vinden zodat alle ketjes toegang hebben tot kwalitatief hoogstaand onderwijs in Brussel", besluiten beide lijsttrekkers.