N-VA roept gemeenten op mee te werken aan gewestelijk laadpalenplan

Zestien van de negentien Brusselse gemeenten zijn ingegaan op het verzoek van Minister Smet (sp.a) om locaties door te geven waar laadpalen voor elektrische wagens kunnen geplaatst worden. Drie gemeenten (Brussel-Stad, Sint-Joost-ten-Node en Molenbeek) hebben zich echter nog niet ingeschreven in het gewestelijk laadpalenplan. “Het heeft veel te lang geduurd vooraleer de Brusselse regering eindelijk een concreet plan voor het plaatsen van laadpalen voorlegde”, aldus Brussels volksvertegenwoordiger Liesbet Dhaene (N-VA), “Maar nu er eindelijk een plan is, mogen de gemeenten geen stokken in de wielen steken. Een goede spreiding van laadpalen over het volledige gewest is essentieel om de Brusselaar over te halen over schakelen naar elektrische wagens.”

Uit een parlementaire vraag van Dhaene aan Minister Smet (sp.a) blijkt dat drie gemeenten nog geen reactie hebben gegeven in het kader van het Gewestelijk laadpalenplan voor elektrische wagens. “Dit laadpalenplan werd in april 2017 aangekondigd, dat was niet alleen veel te laat, maar het plan blijkt ook ontoereikend”, aldus Dhaene, “Zo zijn elektrische wagens in Brussel merkbaar minder populair dan in naburige hoofdsteden als Amsterdam en Parijs door het gebrek aan laadpalen. Bovendien voorziet het plan in slechts 150 laadpalen, daar waar er volgens een studie van Brugel tegen 2020 een 200 à 250-tal palen nodig zijn.”

“Maar nu er eindelijk toch een concreet plan is, moeten de gemeenten hun medewerking verlenen om te komen tot een goede spreiding van laadpalen over alle gemeenten van het Gewest”, aldus Dhaene, “Ik roep Brussel-Stad, Sint-Joost-ten-Node en Molenbeek dan ook op om hun verantwoordelijkheid hierin te nemen.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is