N-VA wil dat Brusselse regering leegstandsregister beter gebruikt

Op 4 december 2023, over deze onderwerpen: Arrondissementeel Bestuur, Brussel-Stad, Brussels Hoofdstedelijk Parlement

Nadat de Brusselse gemeenten jarenlang hebben nagelaten om de leegstand op hun grondgebied in kaart te brengen – ondanks talrijke gewestelijke subsidies hiervoor – heeft het Gewest besloten om zelf een gewestelijk leegstandkadaster op te richten. Leegstand is immers een immens probleem in de hoofdstad: volgens universitair onderzoek (eind 2021) zouden er maar liefst 10.000 gebouwen leegstaan, wat overeenkomt met 17.000 tot 26.400 woningen. Volgens de meest recente cijfers zijn er op heden 2.508 woningen opgenomen in het leegstandkadaster, waarvan bijna 500 in Brussel-Stad. Ik roep deze regering op om een tandje hoger te schakelen en dit leegstandregister ook te gebruiken voor het aanpakken van de kraakepidemie in Brussel. De vele branden in kraakpanden tonen aan dat kraken enorme risico’s met zich meebrengt. Het gedogen van kraakpanden – zowel door gewest als door gemeenten – is dan ook niets minder dan schuldig verzuim. Niet alleen ten aanzien van de krakers zelf – die daar veelal in mensonwaardige omstandigheden verblijven – maar eveneens ten aanzien van de hulpdiensten, zoals de brandweer, die enorme risico’s moeten nemen om die branden onder controle te krijgen.