N-VA wil fietsnetwerk van afgescheiden fietspaden in Brussel

Op 6 mei 2019, over deze onderwerpen: Verkiezingen 26 mei 2019

Fietsen is enorm gevaarlijk in Brussel. De ondermaatse of zelfs onbestaande fietsinfrastructuur  is een enorm pijnpunt. Met een filmpje op sociale media probeert Elias Kartout, N-VA lijsttrekker voor de Kamer in Brussel, de situatie aan te kaarten: “We moeten het hele gewest voorzien van een fietsnetwerk van afgescheide ruime fietspaden die aangesloten zijn op de fietssnelwegen uit Vlaanderen. De volgende gewestregering moet bij de start van de legislatuur een globaal plan voor een fietsnetwerk ontwikkelen en meteen de schup in de grond steken.

Het mobiliteitsbeleid in Brussel faalt, en dan nog het meest op vlak van verkeersveiligheid en de fietsinfrastructuur. Er zijn véél te weinig veilige fietspaden in Brussel. We proberen nog te vaak in elke straat auto, bus, tram, fiets, voetganger samen te laten gaan. Waar er veel ruimte is, op grote lanen bijvoorbeeld, vormt het geen probleem de herinrichting zo te onwerpen. In de vele smalle of enge straten die Brussel rijk is, ligt dat minder voor de hand. Dan moet je keuzes maken. "Wij pleiten voor een fietsnetwerk van afgescheiden, veilige en ruime fietspaden waardoor elke fietser snel, veilig en comfortabel overal in de stad kan geraken.” Zegt Kartout.

Een globale visie op mobiliteit is noodzakelijk om autobestuurders te kunnen overtuigen om de fiets of het openbaar vervoer te nemen. Dat doe je niet door autobestuurders te pesten, maar wel door het interessanter te maken om de fiets of het openbaar vervoer te nemen. Maar dat kan enkel als fietsen veilig en comfortabel kan en als het openbaar vervoer vlot, stipt en vaak rijdt.

"Het is hoog tijd dat Brussel een fietsvriendelijke, leefbare en groene stad wordt. Het huidig bestuur is op dat vlak compleet gebuisd”, besluit Kartout.