Onverdoofd slachten blijft in Brussel een groot taboe

Op 12 februari 2019, over deze onderwerpen: Anderlecht, Brussels Hoofdstedelijk Parlement

“Terwijl Vlaanderen en Wallonië het onverdoofd slachten verbieden, mag in Brussel zelfs het parlementair debat niet gevoerd worden”, aldus Brussels N-VA parlementslid Liesbet Dhaene over de beslissing om de verschillende voorstellen van ordonnantie tot het verbieden van onverdoofd slachten in Brussel niet op de agenda van de Commissie voor Leefmilieu en Dierenwelzijn te plaatsen. “Ondertussen worden in het Abbatoir van Anderlecht alle schapen en 35% van de runderen onverdoofd geslacht”, aldus Gilles Verstraeten, N-VA gemeenteraadslid van Anderlecht, “Het ziet ernaar uit dat Anderlecht nog lang toneel van vermijdbaar dierenleed zal blijven.”

Op de lijst van nog te bespreken voorstellen van ordonnantie en resoluties voor de Brusselse Commissie van Leefmilieu en Dierenwelzijn staan er vier voorstellen van drie verschillende partijen (N-VA, MR en Groen) betreffende het onverdoofd slachten. De eerste resolutie op de agenda is van N-VA en werd ingediend in maart 2016. Toch werd het debat weggestemd door de meerderheid. Ecolo onthield zich. “Het is duidelijk dat er in dit dossier geen verandering zal komen met de huidige Brusselse meerderheid, noch met Ecolo”, aldus Dhaene, “Onverdoofd slachten blijft bij deze partijen een taboe.”

“Het Abattoir in Kuregem is de enige erkende slachtplaats in het Brussels Gewest, en sinds het Waals en Vlaams verbod dus de laatste plaats in België waar nog onverdoofd geslacht wordt” aldus Gilles Verstraeten “Men verschuilt zich achter de verkiezingen om dit “gevoelig” debat nu niet te voeren. Nochtans is volgens een bevraging van GAIA 77% van alle kiesgerechtigde Brusselaars voor een verbod. Zij hebben net nu meer dan ooit het recht te weten waar elke partij voor staat.”