Prostitutie in Brussel: Standpunt Close getuigt van enorm egoïsme

Op 30 augustus 2017, over deze onderwerpen: Brussel-Stad

“Het standpunt van burgemeester Close inzake het prostitutiebeleid getuigt van een ongelooflijke vorm van egoïsme,” zo stelt Johan Van den Driessche, gemeenteraadslid voor de N-VA in Brussel-Stad,“Eigenlijk geeft de burgemeester als boodschap ‘prostitutie niet bij ons; dat de rest haar plan trekt.’”

Prostitutie uitroeien in de hoofdstad, zoals burgmeester Close stelt, lijkt op het eerste gezicht misschien een nobel doel maar dat is slechts schijn.  In feite is dit een zeer egoïstisch discours, dit zowel naar de omwonenden, andere gemeenten en het gewest als naar de prostituees. Omdat op deze manier de prostitutie nog meer in de illegale wereld van mensensmokkel en georganiseerde criminaliteit wordt geduwd. Een afgebakende gedoogzone zorgt er immers voor dat de georganiseerde criminaliteit wordt teruggedrongen, de veiligheid en de gezondheid van de prostituees en hun klanten verbetert en de openbare orde van de wijk gegarandeerd wordt.

Johan Van den Driessche vraag zich trouwens af of het standpunt van burgemeester Close overeenkomst met dat van zijn schepencollege, want in het Brussels parlement sprak Marion Lemesre (MR), Brussels parlementslid maar ook schepen van de stad Brussel, zich twee jaar geleden nog uit als een voorstander van het Antwerpse megabordeel.

“Tenslotte is dit debat een voorbeeld waarom de 19 gemeenten moeten worden gefuseerd,” besluit Van den Driessche, “Zulke thema’s mag men echt niet overlaten aan elke gemeente afzonderlijk. De problematiek overstijgt dit van elke gemeente afzonderlijk en het gewest slaagt er al 3 jaar lang maar niet in om een geharmoniseerd prostitutiereglement met de gemeenten af te spreken.”