Het moet mogelijk worden om buitenlandse eigendommen te onderzoeken, ten voordele van sociale huurders die wèl een sociale woning nodig hebben.

"N-VA parlementslid Mathias Vanden Borre, diende reeds in juni 2021 een resolutie in om buitenlands eigendomsonderzoek met de hulp van onderzoeksbureaus mogelijk te maken voor de Brusselse vastgoedmaatschappijen. De Vlaamse cijfers tonen aan dat dit systeem werkt: meer dan 150 woningen werd vrijgemaakt en er werd al 2 miljoen euro aan onrechtmatig verkregen sociale korting teruggevorderd. “In Brussel is de aanpak van sociale fraude blijkbaar geen prioriteit. Door sociale fraudeurs volledig ongemoeid te laten, moedigt de Brusselse regering indirect zulke fraude aan. Intussen blijven diegenen die echt nood hebben aan een sociale woning jarenlang in de kou staan. Nochtans kan in het diverse Brussel, dat heel wat inwoners van buitenlandse origine telt, logischerwijze verwacht worden dat er ook heel wat sociale huurders eigendommen bezitten in het buitenland.”, aldus Vanden Borre. “Over deze maatregel zou eigenlijk zelfs geen discussie mogen bestaan, dit is simpelweg een zaak van goed bestuur. Het is in de Brusselse regelgeving verboden voor sociale huurders om over buitenlandse eigendom te beschikken,  en dus moet de regering garanderen dat dit ook deftig gecontroleerd kan worden. Zo simpel is het.” https://www.parlement.brussels/weblex-doc-det/?moncode=PF901&montitre=A-393/1-20/21&base=1&taal=nd&lang=nl